Ordets skole for fjerde uke i fasten


Ordets skole for fjerde uke i fasten


Her kan du lese denne ukens tekst ved bruk av Ordets skole.

Hvordan bruke Ordets skole i Tanum?

1. Forberedelse
La det bli stille rundt deg, og kjenn at du er tilstede.

Be så åpningsbønnen:
Gode Gud, når jeg leser fra ditt ord, la meg lytte, se og smake. La meg åpne meg for ditt hellige nærvær. Amen

2. Lesning
Les innledningsteksten sakte. Les så dagens bibelord langsomt og oppmerksomt.

3. Innlevelse
Les innlevingsteksten. La det så være stille i noen sekunder. Les deretter bibelteksten én gang til.

Marker én ting du syntes var fint i teksten, og én ting du syntes var rart i teksten med en rød/blå-blyant. Velg selv hvilken farge som representerer hva.

4. Bønn
Etter å ha lest denne teksten, er det noe du vil be for?

Avslutt bønnen med å be velsignelsen:
Velsign oss, Gud Fader
Velsign oss, Guds Sønn
Velsign oss, Gud, du hellige ånd

 

Les mer om Ordets skole i Tanum menighet her.
Trykk her for å laste ned denne ukens Ordets skole som et hefte til utskrift.
 

Ordets skole for fjerde uke i fasten

Innledningstekst - les denne før selve bibelteksten
Teksten gir oss slutten på en samtale Jesus hadde med rådsherren Nikodemus, en mann som hadde stor kunnskap, men likevel ikke forsto hvem Jesus var. Han var nysgjerrig og kom til Jesus om natten for å få vite mer, men det Jesus fortalte ham, greide han ikke å fatte. Dette kan vi lese om i begynnelsen av kapittelet. Nøkkelen til å forstå hvem Jesus er, ligger her i navnet Menneskesønnen – den betegnelsen Jesus oftest brukte om seg selv. Han er både en himmelsk frelserskikkelse som kommer for å holde dom, og en skikkelse som lever og gjør sin gjerning på jorda og har myndighet til å tilgi synder. Til sist skal han få del i til Guds herlighet gjennom sin død og oppstandelse. Uttrykket «enbårne» kan bety at Jesus er Guds eneste sønn, men også at han er enestående. Men mest av alt handler denne teksten om Guds kjærlighet.

 

Evangelieteksten, Joh 3,11-16
Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen, *som er i himmelen•. Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.

*som er i himmelen•. – disse to tegnene betyr at ordene imellom dem – «som er i himmelen» - ikke finnes i de eldste håndskriftene man hittil har funnet. Kanskje har de blitt lagt til senere? Hvorfor det, i så fall? Kanskje har noen vært uenige om Jesus var i himmelen eller ikke i etterkant av at evangeliet ble skrevet?

 

Innlevelsesteksten - les denne etter selve bibelteksten
Jesus og Nikodemus – to mennesker som møtes i nattemørket for å snakke sammen. Den ene med hodet fylt av spørsmål og brystet fylt av uro, den andre med svar den første ikke forstår. For hvem kan vel fatte rekkevidden av det Jesus forteller Nikodemus? Kjenn på ordene som brukes her, er de kjente og meningsfylte eller fremmede og underlige? «Så høyt har Gud elsket verden» – hvor stor er Guds kjærlighet til oss? Etter hvert som påsken nærmer seg, får vi anledning til å reflektere over hva det vil si at Jesus ga sitt liv. Var det nødvendig? Hva betyr det for oss at han har vært i det dypeste, dype mørket, og samtidig har en plass i Guds herlighet? Han er bindeleddet mellom det himmelske og det jordiske. Han steg ned for å gi oss livet. Kjenn etter hva det innebærer at Jesus elsket oss så høyt at vi også kan få se Gud og tro på Ham.

Tilbake